و منهم: باسط علوم، و واضع رسوم، ابومحمد، احمدبن الحسین الجریری، رضی الله عنه
از صاحب سران جنید بود و صحبت سهل بن عبدالله دریافته بود. و از همه اصناف علوم خبر داشت. اندر فقه امام وقت بود واصول نیک دانست. و اندر طریقت تصوف به درجتی بود که جنید گفت: «مریدان مرا ادب آموز و ریاضت فرمای.» و از پس جنید ولی عهد وی بود.
از وی می آید که گفت: «دوام الایمان وقوام الأدیان و صلاح الأبدان فی خلال ثلاث: الإکتفاء، و الاتقاء و الاحتماء. فمن اکْتفی بالله صلحتْ سریرته، و من اتقی ما نهی الله عنه اسْتقامتْ سیرته، ومن احتمی مالم یوافقْه ارْتاضتْ طبیعته. فثمرة الإکتفاء صفْو المعرفة و عاقبة الإتقاء حسن الخلیفة و غایة الإحتماء اعتدال الطبیعة.» دوام ایمان و پایْ داشت دین و صلاح تن اندر سه چیز بسته است: یکی بسنده کردن ودیگر پرهیز کردن و سدیگر غذا نگاه داشتن. هرکه به خدای تعالی بسنده کند سرش بصلاح شود، و هرکه از مناهی وی بپرهیزد سیرتش نیکو گردد و هرکه غذای خود نگاه دارد نفسش ریاضت یابد. پس پاداش اکتفا صفو معرفت باشد و عاقبت تقوی حسن خلیقت و غایت احتما اعتدال طبیعت؛ یعنی هرکه به خداوند تعالی بسند کار باشد معرفتش مصفا شود و هر که چنگ در معاملت تقوی زند خلقش نیکو گردد اندر دنیا و آخرت؛ کما قال النبی، علیه السلام: «منْ کثر صلواته باللیل حسن وجْهه بالنهار. هر که را نماز شب بسیار بود رویش اندر روز نیکو باشد.» و اندر خبر دیگر است که: در قیامت متقیان می آیند «وجوههم نور علی منابر منْ نور. با روی های منور بر تخت ها از نور»، و هرکه طریق احتما بر دست گیرد تنش از علت و نفسش از شهوت محفوظ باشد. و این سخنان جامع است و نیکو. والله اعلم.